lördag 7 februari 2009

Kompisar från förr...

Nej det är inte den forna & välbekante provinsialhövdingen Cirith Ungol från Mongoliet på bilden, det är allas vår vän Maslow. Han med den emotionella tallriksmodellen fast på höjden vill säga. Idag har doktorn stigit upp på den översta trappan på pyramiden, självförverkligande !
Vi snackar musik mitt herrskap. Har kämpat med en låt i Cubase och inte varit riktigt nöjd..Men nu är man tillfreds. Det har varit strul med stämmor, är autodidakt kan nada om harmonilära. Jag går bara efter det som mitt öra tilltalas av. Försökte lägga ner några snygga ackord till stämmorna, men blev inte riktigt klok. Hade jag ändrat lite i melodin hade det inte blivit några problem, men jag var för lat för det. Sen hittade jag nån eländig kvint-ton i en av de tre stroferna. Det var svårt att höra den i sammanhanget. När jag fick bort den flöt det på bättre...och nu sitter man bara och är nöjd. Det är självförverkligande för doktorn, ren terapi.
The black page har varit tillmötesgående och ställt upp med tips och råd till Cubasenovisen Soda. Idag fick jag lära mig hur man skall göra en " mix-down ", sen kan man skicka vidare filerna över nätet till nån trevlig spelkompis. Men är för feg för att göra det nu, man är rädd att det skall hända nåt med låten, att den bara försvinner liksom upp i tomma intet. Tycker att det alltid blir strul när jag skall göra nåt med datorer. Nej nu skall jag lyssna på mästerverket igen som går under namnet : Tea-break...

Over and out from Il Doctore....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar ha kläm på tekniken, själv är jag ett aukustiskt freak som köpt förstärkare med fler knappar än jag förmår och förstår att ratta. Det där med sådan teknik ligger många ljusår bort från mitt kunnande, fast ändå enkelt enligt proffsen, men skulle vara otroligt roligt att kunna. Så hur gör en lekman? Drar ratten i botten och kör? Kanske du kan ha någon distanskurs på datan..:)

Peter sa...

I fortsättningen vill jag att du kallar mig för "The Black Page" även när vi ses i den så kallade verkligheten samt över telefon.
Tack på förhand.

/TBP

Dr.Soda sa...

He..he..kläm på tekniken, nja tyvärr jag är som dig Mia, den tekniska hjärnhalvan lyser med sin frånvaro. Men man är liksom tvungen att lära sig och tametusan har jag inte överraskat mig själv lite. Teknik är ju tråkigt men när man lärt sig lite blir det faktiskt roligare, otroligt med sant. He..he..Ratten i botten, det är rätt medicin ! Det sitter mycket i fingrarna Mia och de har du ju bra koll på. Distanskurs..ha..ha..En blind leder annan blind. Det skulle bli som " På kurs med Kurt "...Rock on !