tisdag 15 december 2009

..och så tar vi fram redskapen.

Puhh...Blotta tanken på ovan nämnda rad ger mig kalla kårar. Gymnastiken var överlag alltid givande då man begåvats med bollsinne. Men när djävulsattraperna skulle fram så var det inte lika kul längre. Kan ej göra en kullerbytta utan bli snurrig i kolan, ännu mindre rotera runt ett räcke. En av mina gamla gympalärare Teckas skulle till varje pris ha mig som försökskanin i räcket. Trots mina invändningar tvingades jag upp..snurr..snurr. Och sen blev det en åktur med Gustavbergsbussen i omklädningsrummet. På Hagagymnasiet hade vi en gammal fossil vid namn Stig Frendin, alkad & allmänt dement. Varje pass inledes med sträck & dra, ut med den unkna morgonluften (en övning som säkerligen hämtats från hans egen gymping, ca 1910) . Att lektionen ibland inföll sig på eftermiddagen spelade ingen större roll, luften var tydligen lika unken ändå. Vi skulle ha prov på mattan en gång, full pott var 8 p. Mönstergymnasten Soda stod på tur. Jag gjorde en baklängeskullerbytta i sidled, något som jag själv döpte till "en halv köttbulle ". För detta konststycke belönades jag med hela...0,25 p ! Nej jag håller mig borta från dylika övningar man vet aldrig vad som kan hända..http://www.youtube.com/watch?v=n9gBk0P9yEc

2 kommentarer:

Anonym sa...

Broder!

1963. Det var Beatlestider.

Morsan skjutsade på pakethållarn till "Raketen" i Barkargärdet där endast en frisyr fanns i sortimentet. Kålrotssnagg.

Fristående på matta hette en av gympa-disciplinerna på min tid. Kullerbyttor i bokstavsordning.

Man kan undra hur sånt påverkade psyket resten av livet.

Har Doktorn möjligen någon teori i frågan?

/Z

Dr.Soda sa...

He..he..kålrotssnagg. Min farsa satt oss kids i badkaret, pottan på och sen saxen runt. Inte undra på att man kör Le Marc frillan nu.

Uschh fristående ja..så kallades övningarna med Stikkan. I ditt fall Z tror jag att gymmet är en sublimering för det fristående programmet, med volter, handstående osv. Mitt tips är att släppa kontrollen över de omedvetna drömmarna som lurar i ditt inre. När det gäller mig själv så är jag nog tyvärr ett hopplöst fall. Ligger på divanen två gånger i veckan och försöker släppa på kontrollen, remote-kontrollen...

God jul / gott nytt år..