måndag 31 maj 2010

Möte med dammsugarförsäljare...

Dammsugarförsäljare trodde jag var en utdöende ras, men icke sa Fido. Fick celebert besök av en dylik byracka förra veckan. Min adrenalinnivå var för tillfället hög pga av Fas-3 eländet så jag kunde helt enkelt inte låta bli att driva fullständigt med karln, hade han däremot accepterat att jag ej var intresserad av någon produkt över huvudtaget ( vilket jag klargjorde direkt ) hade pojkspolingen klarat sig helskinnad därifrån. Men beter man sig respektlöst så får man ta konsekvenserna.

Det första han gjorde var att mata fram ett stort inplastat visitkort, LUX stod det att läsa i färggranna bokstäver.
- Ja ha..du säljer tvål ? sa jag..
- Nej, dammsugare..
- Jaså..jag trodde ni var utdöda för länge sen. Ja jag är icke intresserad.
- Kan jag få se på din dammsugare ? kom det antagligen inpräntade svaret som han lärt sig på en kurs i försäljningsteknik. Hade han tagit ett nej så hade det varit frid & fröjd. Eftersom han med största säkerhet inte var döv så tog jag till det grova artilleriet. Han upprepade frasen, kan jag få se din dammsugare ?
- Ja det är en fin gammal pjäs av märket Husman, den känner du till va ? Ja det gjorde han tydligen. Här skall det poängteras att så vitt jag vet så existerar ingen dammsugare av märket Husman, eller så fanns den bara på 70-talet. Jag snappade upp den från tv-serien " Tårtan ". Avsnittet med dammsugarförsäljaren som saluför sin Husman med katastrofala följder. Antagligen är märket bara en fantasi av De Geer. Men vår försäljare kände till den och ville till varje pris se den. Min replik blev då följande...
- Ja du vet..jag kan inte släppa in obehörigt folk i min lägenhet. Titta ! Det ser för jävligt ut här inne, påminner mer om en byggarbetsplats än en bostad. Dammssugare räcker nog knappast till här inne, jag skulle behöva en industrisug. Ni kanske säljer såna ?
- Ja minsann det gjorde företaget LUX..., nu försökte han spela mitt spel på min hemmaplan. Det skulle han ej ha gjort. You don´t kid a kidder. Min slutreplik blev då.
- Ja men de är ju betydligt dyrare än dammsugare så då har jag ej råd. Tyvärr..men lycka till i fortsättningen...Dörr stängs.

2 kommentarer:

JE sa...

Hehe. Anekdoten får mig osökt att tänka på den dan då Karn demonstrerade sin nyinköpta Lyxelectrolux som hade så fenomenal sugförmåga så den kunde hänga fritt på väggen i påslaget läge. Efter de initiala demonstrationerna lyste dammsugarn mest med sin frånvaro.

Dr.Soda sa...

Hi..hi..Ja just ja, den där makapären kostade ju flera tusen spänn. Ja Karn tyckte det var roligare att demonstera besten än att sätta sig själv och den i arbete. Den hade ju ej förmågan att suga upp tidningshögarna..he..he..