måndag 12 maj 2008

Nåt för alla läckergommar..


Ja i lördagsafton ute på lokal hade en gammal arbetskamrat ( Jan Svälas ) vänligheten att bjuda doktorn på en på en 44-årig singlemalt, en black bowmore ! En flaska går lös på omkring 30 papp, inget man blandar med fruktsoda direkt. Svälas hade varit på en exklusiv whisky-provning, bara biljetten kostade 1600 spänn. Ja hur smakade det då ? Ja whisky, speciellt den rökiga varianten, är nog någonting man nog måste lära sig att tycka om. Tyvärr så var det lite pärlor för svin eftersom mina smaklökar föredrar irländsk whisky , något som säkert i dessa sammanhang kan anses som ett rent helgerån. Lukten var rund & fyllig på bowmoren men smaken stark & rökig som tusan. Tänk er att ni blandar tjära & strå-rom. Tyvärr så är nog inte jag rätt man för att uppskata en dylik vätska. Men undertecknad tackar Svälas för förtroendet. Det var onekligen intressant att få ta del av, det måste nog vara det dyraste man druckit i sina dar. Nej som den whisky-mes Dr.Soda är håller han sig till Jameson framöver.
Simma Lugnt...

5 kommentarer:

Kim sa...

Det är konjak man ska dricka. Är du doktor på riktigt för övrigt? Kan du bota mig?

Z sa...

Häpp! har fixat inloggning till kommentarrutan.

Islaywhisky är fina fan.

Dr.Soda sa...

Härligt Hasse att du är tillbaks i rutan. Jag erkänner att jag är en " pussycat" när det gäller både whisky & konjak. Faan jag brukar tom inmundiga päronkonjak. När det gäller doktorstiteln så är jag både allmänläkare & hedersdoktor i psykisk kirurgi. Moosegard släng dig i väggen...

Z sa...

Hotellet på whiskybilden ligger nära
River Spay. Där har jag varit och
rotat.Fantastiskt ställe för oss singelmalt freaks. Destilleriet Macallan ligger helt nära. Där kan man bli salongs på årgångswhisky.

Z sa...

Hotellet på whiskybilden ligger nära
River Spay. Där har jag varit och
rotat.Fantastiskt ställe för oss singelmalt freaks. Destilleriet Macallan ligger helt nära. Där kan man bli salongs på årgångswhisky.