fredag 5 september 2008

Bob Welch...

Satt och inmundigade min frukost, kaffe & cigg , samtidigt som jag gled runt på you tube där jag hittade denna godbit. Enligt inlägget skall det vara Tommy Bolin som spelar live med Fleetwood Mac och vid första genomlyssning så skulle man nästan kunna tro det, men så är ej fallet. Googlade lite på låten och det är jänkare som heter Bob Welch som spelar makalöst smakfullt. Och till råga på allt så äger han en stämma som är cool & avslappnad, även det påminner om the late tommys röst, samma fraseringar & glidningar i samma sångregister. Låten skulle kunna vara ett ett sönderrökt, in the middle of the road Santana som hade glömt sina congas i logen.
Och det roligaste är att Bob slänger in en blackmore-räka i introt...Sätt er tillbaks mitt herrskap i fåtöljen och bara njut.....
http://www.youtube.com/watch?v=XxRrP7TvgmM

5 kommentarer:

Z sa...

Häpp!
Har faktiskt lp´n French Kiss med
Welch. Lite smörpoppigt.
Visste inte att han var en hejare på
gitarr.
/Z

Dr.Soda sa...

Ja där ser man..smörpop, en annan gillar ju iofs smör. Men det finns ju en hiskeliga massa smörsorter, precis som i kylen på rätt pris. Själv blev jag mäkta förvånad över att Fleetwood Mac kunde låta så här bra.Jag hört plattor från senare hälften av 70-talet och de föll ej doktorn på läppen. Och avslutningvis Z , missa inte AC-DC ! Såg dem live i Stockholm i slutet på 80-talet, precis så bra som man kunde förvänta sig. Jag spelade lufttrummor hela konserten...obs nykter ! Det är om något ett tecken på kvalite !
Trevlig helg på sig...

Peter sa...

Hehe...intro-räkan fick mig att sätta morgonkaffet i halsen av skratt. Coolt. Borde inte nån skriva en kommentar på Youtube och rätta till misstaget?

Z sa...

Vill väldigt gärna se AC/DC.
Har lyckats missa deras konserter hittils.
Det vore så kul med lite grabbigt röj utan trams.
Är så less på gitarrknäppande gubbar som besjunger sin jävla ångest.
Nej förresten, jag ska sjunga in en mollstämd visa om alla konserter jag missat. AC/DC i London 78, typ.
Du kanske kan tonsätta min poesi?

/ Z

Dr.Soda sa...

He..he..Gitarrknäppande gubbar som besjunger sin ångest. Nu skall vi inte snacka skit om Le Marc & grabbarna..ha..ha..Visst dr.soda tar fram guran & sätter toner till din angst. Doktorn rekomenderar G-D-C, ett vinnade koncept i dessa sammanhang. Sen får ingo distribuera ut den till pöbeln.

Ja visst en väldigt lustig ironi, det står att det är bolin, fast med en blackmore-räka. Sen är det en helt annan strängbändare. Jävligt fräckt intro på låten i alla fall. Rock on mitt herrskap !