torsdag 9 juli 2009

Ta det piano med Dr.Soda

Idag skall Dr.Sodas lärjunge lära er hur man tampas med de kniviga fingersättningarna från lite sydligare breddgrader. Ingen do-re-mi-fa-so-la-ti..utan mer oxytocinstinn " turkish delight " på menyn denna gång. En treklangsbastard inom harmoniläran som får tritonus att framstå som en velourvariant på Lasse Stefanz. Denna snutt är en hyllning till en föregångare inom etnomusiken, nämligen the black fez aka the black page. The master of the M1, konstnären av kvartstonen, skaparen av ökenplågan, kamellåten och uppföljaren som är mer inriktad mot dromedaren : Do the puckelpist...
http://www.youtube.com/watch?v=ooKTFZQzSc8

4 kommentarer:

Peter sa...

Man tackar för ynnesten att bli omnämnd och få ett inlägg ägnat sig. Den armeniske improvisatören lät kusligt lik mig när jag klinkar på piano. Det var nästan lite jobbigt at höra... Detta trots ett par pianolektioner...

Dr.Soda sa...

He..he..Din kamellåt gjorde ett starkt intryck på mig..he..he.. Ja om det blir syntinköp för doktorn är ju risken tämligen stor att även jag kommer att förknippas med denne " ivory tinkler ". Får väl tonsätta filmen " Glöm inte kamelerna ". Vad hette han den vindöga, Mel Brooks kompanjon, Marty Feldman ? Spelade han inte huvudrollen i kamelrullen ??

Peter sa...

Japp, Marty Feldman medverkar i den tillsammans med Peter Ustinov och allas vår James Earl Jones. Jag såg den på Rivoli med min pappa när jag var typ 7 eller 8...

Dr.Soda sa...

Earlen & Ustinov tillsammans med Feldy, en ganska osannolik kombination i mitt tycke. Har du sett om rullen på senare år ? Hur många kameler ger du den i så fall ? Eller var filmen ren öken ?