fredag 24 juli 2009

Owed to B



Gör ett nytt försök med ett bildspel bara pga att låten är en hyllning till den forne musikern Tommy Bolin, därav titeln Owed to B. En musikalisk anspelning på låten Owed to G ( Gershwin ) som finns på Tommys enda studioplatta med Deep Purple. Min komposition är löst baserad på skalan och harmonierna i Owed to G. Men jag har vidgat vyerna mer och lagt in lite orientaliska, jazziga och bluesiga element. Genreblandning har alltid tilltalat mig och det samma gällde för Tommy. Han var mångsidig både i sitt komponerande och gitarrspel.


Det skall nämnas att Tommy " Stommen " Andersson har skrivit sticket och det efterföljande slidesolot. Han spelar även bas på låten och även då gura som sagt på sticket och slidesolot som kommer efteråt. I thaaank you.... Allt annat är er doktor i cyberrymden skyldig till.


Fotografierna har jag mestadels plockat från the Tommy Bolin Archives samt the Tommy Bolin fan page. Nätsajter som håller Tommys musik levande till kommande generationer.Väl värt ett besök. Nu håller jag tummarna att ljudet blir bra denna gång. Risken är att blogspot komprimerar för mycket. Vi får la se..Men nu lyssnar vi på låten tycker jag. R.I.P dear Tommy........


P.S samma visa igen, det låter unket och burkigt ljudmässigt över låten. Det får nog anstå med bildspel framöver. Lägger nog endast ut i mp:3 format om det blir aktuellt med mer musik på denna sajt. Kanske låtarna är bättre lämpade för mina musikaliska hemsidor. Men det ena utesluter väl inte det andra iofs. D.S


2 kommentarer:

Peter sa...

Att ljudet blir sämre nu beror på exporten från Windows Moviemaker.

Dr.Soda sa...

Hmmm..Men det låter bra efter exporten från movie-makern till min hårddisk. Sen fallerar det när det skall konverteras på bloggen. Ja..ja..huvudsaken är att det låter bra i mp:3. Rock on..