onsdag 29 september 2010

Morsan har nio liv....förhoppningvis...

Igår kväll var jag övertygad om att min gamla mamma skulle dö i mina armar... Och alldeles nyss var lika övertygad om att få ett dödsbesked via telefon från Falu-Lassarett. Men så verkar inte bli fallet ( ta i trä ) .

Åkte förbi igår på kvällskvisten och öppnade ytterdören och ropade Hallo...hallo...inget svar. Mer tillrop frän sladdbarnet..inget svar. Jag fann mamma liggandes i soffan , kritvit i ansiktet , kippandes efter andan. Försökte få hon att vakna till , ruskade om hon , klappade hon på kinderna. Ingen respons för att få henne till medvetande. Ringde 112 , blev tillsagd att lyfta ner hon från soffan på golvet så att luftvägarna skulle öppnas mer. Då tänkte jag...nu är det kört, nu dör hon.

Ambulansen kom kvickt , stationen ligger ett stenkast ifrån mammas lägenhet. Jag berättade om medicinerna hon tar , demensen osv. Jag orkade inte åka med men lämnade ut mitt & brorsans hemnummer. När jag kom hem mådde jag skit och hade turen att få med mig Kung Sune på två pilsner på den lokala bykrogen. Jag orkade inte sitta hemma och grubbla.

För en timme sen ringde brorsan och var fly förbannad över att jag ej gick att nå på telefon. Den jourhavande läkaren hade sökt mig för nån slags information igår afton. Jag hade lämnat information om medikamenten , trombyl , atacand , levaxin och den tidigare repan på sjukhus där vi fick diagnosen Ahlzeimer. Jag kunde liksom inte göra något mer , jag är ju ingen läkare. Men brorsan hade pratat med läkaren som sa att läget var kritiskt och han visste inte om han kunde få ner pulsen. Vi måste ta med det värsta i beräkningen , hon kanske inte går att rädda.

Med det i tanke så ringde jag alldeles nyss till sjukhuset. Nu får man lära sig att ta dödsbesked via telefon slog det mig. Men det slapp jag !

Ja om det skulle vara så att mamma dött under natten så är det fan inte mitt fel pga av att jag inte gick att nå på telefon på 2 sketna timmar. Det finns telefonsvarare att prata in på. Och skulle inte jag ha kommit förbi hos mamma just då..då kanske hon varit död nu. Vilket hon inte är....

Nu är hon vid medvetande fast tydligen väldigt hög puls. Hon hade vaknat till liv i natt och undrat vad hon gör på sjukhus. Sen hade hon även ramlat ur sängen , men tydligen inte slagit sig enligt uppgift. Läkaren i fråga sov för tillfället så att jag ej kunde få någon mer precis information om mammas tillstånd på avd.29...

Inga kommentarer: