onsdag 18 juni 2008

Vad hände egentligen ???

Ja på samma dag onsdagen den 18 juni anno 2008 , 12 timmar senare , mitt under brinnande kvartsfinal röstar de igenom ett omarbetat förslag. Har detta någonsin hänt ? Reinfeldt syns i pressen både som jultomte ( sänkt skatt för vissa pensionärer ) och som fotbollstrateg " tänk offensivt" ang rysslandsmatchen. Inte ett ord om FRA-debatten och det interna debaklet. Han kör strutsprincipen, huvudet i sanden. Doktorn kan för en gångs skull anklagas för att vara naiv. Jag i min enfald trodde att det nya förslaget skulle ut på remiss. Lite eftertänksamhet och reflektion trodde jag var praxis när opinionen har varit så svidande stark. Politikerna har tydligen glömt att de sitter just i riksdagen på vårt mandat. Men det var tydligen viktigare att klubba igenom det nya förslaget fort som attan, för att visa att alliansen är enig och handlingskraftig. Det nya förslaget ber jag att återkomma till senare, men enligt en moderat riksdagsledamot, lite innehåll, lite kosmetika. Antagligen en pappersdrake...

Ja ur ett rent parlamentariskt perspektiv så kan man faktiskt ge lite cred, om än betydligt mindre än mitt förra inlägg bedyrade, till de fem borgarna. De har banat vägen för att man kan gå emot partiet och följa sin egen övertygelse. En markering, en signal, ett litet hopp av förtröstan att ens röst har betydelse. Personval är bra ur detta perspektiv bra, man kan inte gömma sig bakom kulisserna och hänvisa till partiprogrammet. Man är ansvarig för sina handlingar.

Men i slutändan när det gäller omröstningen och sakfrågan i sig, så kan nu mer de bägge centerpartisterna ( annie & fredrick ) sova gott om nätterna. Ett gott samvete är den bästa huvudkudden, som leif silbersky en gång skaldade. De kan alltid hänvisa till förändringarna de fått igenom i och med det nya förslaget. Detta för att undvika det vi beteendevetare kallar för " kognitiv dissonans ". När dina handlingar strider mot din uppfattning. När man hörde deras brandtal för personlig integritet i tisdagens riksdagsdebatt fick man en annan uppfattning än vad som skulle ske.

Birgitta Olsson lade ner sin röst & Cecila Wikström var frånvarande. Vet ej hur moderaten Carl Sigfrid röstade. En markering av de bägge folkpartisterna ja visst. Men även de gjorde detta drag för att undvika " kognitiv dissonans ". Alltför att kunna se sig själv i spegeln. Men indirekt så banade de vägen för det nya förslaget. Vill vi ha politiker som ej använder sin publika röst. Då försvinner liksom vitsen med att befinna sig i riksdagen. När du lägger ned din röst, är fråvarande är även detta ett medvetet val....Min gode vän " the black page " kan säkert hänföra detta till en specifik Rush-låt..

Over and out from Dr.Soda

2 kommentarer:

Peter sa...

Free Will...har for mig att jag redan kommenterat detta. 35 i skuggan har...inget for doktorn men Scottan njuter. Mat och igar sprang jag ute bland olivtrad och apelsinlundar. God mat som bara den.

Dr.Soda sa...

Free will så var det minsann ! uhh..35 grader i skuggan, bättre här för doktorn i Åselby Heights. Ljumma 18 grader och en bris av ljud som färdas från staden i och med " peace and love ". Ha så sköj på semestern & hälsa de gamla grekerna...