lördag 16 maj 2009

Var jag kär i Rebecka Törnqvist ??

Det spörsmålet slog mig för ett par veckor sedan. Jag var nämligen väldigt förtjust i en stockholmsböna för ett par år sen och när jag kollade på en video på tuben med fröken Törnqvist slog det mig ! En doppelgänger till min förälskelse. Hade inte reflekterat över det förut. Då kommer frågan ? Hade jag en omedveten " crush on " Rebecka Törnqvist. Ville jag plötsligt att tjejen som fångat mitt intresse skulle spela upp några egenhändigt komponerade demos med en snygg och lite oväntad ackordföljd ackompanjerad av hennes vackra stämma. Nu blev det ju tyvärr inte så, innehållsdeklarationen ang hennes musiksmak bestod bla av Hammerfall. Inte undra på att man blev vidbränd som en gammal kanelbulle. Bättre då att lägga krutet på Miss.Törnqvist. Hon förtjänar betydlig mer cred än vad hon får. Läste en intervju med henne i STIM-nytt. Skriver insiktsfullt om låtideér och tillvägagångssätt när man snickrar låtar. När man själv skriver musik, skriver man ju sånt man själv vill höra men som inte finns tillgängligt i exakt det formatet. Rebecka har bra liknelse ang detta fenomen, man syr en klänning som man själv vill ha men som inte finns i butiken. Ta del av intervjun nedan..

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/alldocuments/896898E65A3CFA02C12574F6004CCB28



En liten spotifye-samling med Rebecka är det minsta hon är värd. Hon måste vid det här laget anses vara en veteran i branschen och hon har hållit hög klass på alla produktioner. Hon lyckades även med konststycket att göra en platta med svenska texter utan att det på något sätt blev patetiskt eller pekoralt. Och det är inte det lättaste speciellt som texterna inte är av det mer ironiska, tongue in check-bakisromantik slaget som Bo Kasper en gång i tiden hanterade så bra.

Det skulle vara roligt att få skriva ihop med Rebecka. Kanske skriver jag ett mejl till hon. Vi är nämligen kompisar....på myspace....he.he..Varför hör hon aldrig av sig ! Nej, let the music do the talking.http://open.spotify.com/user/dr.soda/playlist/0OeuLlAwTVdoPapbSlAjrN

Over and out from Il Doctore...

Inga kommentarer: