tisdag 11 september 2007

Kalasmust för livsnjutaren

Ja vi har alla våra basala behov, enligt Maslows behovspyramid så tillhör även dryck denna kategori. Ni som har nöjet att känna mig personligen kanske för tankarna till " Doktorn´s Special ", Kir & Fruktsoda. Den fruktiga bouqen som denna blandning frestar gomseglet med är inte att förkasta. Men kalasmust tänker ni, då måste väl Dr.Soda ha " Sprite & La Garonne " i åtanke. Nej tyvärr min kära läsekrets, jag är av den uppfattningen att är smaken den samma när drycken passerar den övre magmunnen på tillbakavägen, och den luktar lika parfymerad som vid buteljering, ja då kanske man skall stå över inmundigandet. Hmmm...Systembolagets gamla flaggskepp som Aurora & Rosita då, som gett oss alla en bra väg in i vuxenlivet och tagit oss med på en tur med Gustavbergsbussen ? Nej tyvärr...Då finns det väl bara ett alternativ kvar, eller ? Marinella, en produkt som nuvarande VD:n för systembolaget ( A.Steen ) vurmade särskilt för. Enligt ihärdiga rykten på internet så var det klackarna i taket på personalfesterna efter Gabriel Romanus tid. Enligt mina norska källor så finns det planer på att tonsätta ett stycke med titeln " Anitras Dans II " ( nu dansar hon bara i mässingen ) . Nej mina kära vänner, jag tänker faktiskt förorda lite champagne. Tycker ni som mig att " champis" smakar som " pommac & hemkört, eller har ni obehagliga minnesluckor av "operan " som ni varje år påtvingas av er sämre hälft. Ja då kan Doktorn rekomendera " Francois Giraux " ! Något så paradoxalt som god champagne. Trodde adrig jag skulle kunna uppskatta en sådan dryck, men både jag & min lever tyckte annorlunda. Hur många solar får den ( nu snackar vi inte staket ) ? Jag låter orden av mina gamla franskfröken ljuda istället: Tres, tres bien !
- Till next time, simma lugnt...

1 kommentar:

Peter sa...

Wunderbart att få ta del av dina konnässörkunskaper i dessa ämnen. Jag ser fram emot många intressanta inlägg i framtiden.

/Peter