tisdag 23 juni 2009

Lägesrapport från Aselby...



Ja igår var jag och morsan till farbror doktorn. Han trodde att att de små hjärnblödningarna ( förvirringstillstånden ) beror på en för liten dosering av hjärtmedicinen Trombyl som skall motverka förmaksflimmer. Till saken hör att mamma ej vill äta den starka dosen pga av biverkningar yrsel, illamående, värk i leder. Men slarvar hon med medicinen kan nästa anfall bli värre, en stroke som kan sluta med förlamning. En svår avvägning, livskvaliten blir lidande om hon äter den starka dosen. Proppar kan undvikas men hon mår istället då uselt pga av biverkningarna. Ja svårt...Det fick bli en kompromiss, en dos som ligger mittemellan den starka och svagare hon ätit på slutet. Nån MRI nämndes ej för tillfället. Man får väl avvakta så länge, annars tänker jag förorda en hjärnscanning eftersom det i de flesta fall av vaskulär demens även förekommer ahlzeimer av den andra typen. För stunden är hon vid hyfsat god vigör.
Ja inget ont som har något gott med sig, började knåpa ihop en instrumental-låt med morsan i åtanke. Den går under namnet " six degrees of separation ". Lite finsk vemodig folkmusik i versen och en solovända som låter lite zappa/floyd. Hittade faktiskt ett användbart univibe-ljud i podden. Senast jag lyssnade på viben tyckte jag den lät anskrämligt. Men den funka helt ok.
För övrigt så brottas jag med min pollenallergi, stoppade i mig Loratadin men det hjälpte inte fullt ut. Förklaringen stavas förkylning med lite pollen som grädde på moset. Återkommer till bloggen när jag är frisk.
Vi avslutar med ett filmtips. Reount, en rulle om röstdebaklet i Florida när Bush och Gore var kombatanter. Bra dialog, sevärda skådisar : Tom Wilkinson, Kevin Spacey, John Hurt. HBO har producerat. Ett bolag i min smak. De står även bakom tv-serien " In Treatment ". Bland det bästa som visats på burken i mannaminne. Kika på trailern till Recount nedan. Dr.Soda delar ut fyra stetoskop av fem. http://www.youtube.com/watch?v=GVd1LuadnDk

3 kommentarer:

Lilla Blå sa...

Håller tummarna. Kram

Dr.Soda sa...

Tack...Du är stor i omtanken, kanske skall fröken döpa om sig till Stora Blå ?

Lilla Blå sa...

;-)