lördag 15 augusti 2009

Den gemensamma nämnaren mellan Bergman & Sparks

Lördagkväll och jag har försökt lagt på lite harpsichord på en låt, det gick inget bra, så jag tog tillfället att blogga istället om två namn som jag aldrig trodde skulle dyka upp i samma mening, nämligen Ingemar Bergman och popgruppen Sparks. Läste i dagens Pravda att de gjort en ny platta med Sveriges radiosymfoniker som handlar om Bergman och Hollywood ?! Plattan heter " The seduction of Ingemar Bergman ", bara titeln appelerar. Kom inte ihåg riktigt vad som stod i resencionen, men tydligen medverkar även Jonas Malmsjö & Elin Klinga på ett hörn.

Sparks ja..Hade ett par plattor med brödrarparet i min ungdom. Var länge sedan jag hörde dem så jag tog tillfället i akt och tog fram dem på spotifyen. Ett väldigt speciellt band. Nån slags operettprogg med inslag av Queen & Abba. Vet ej riktigt om jag gillar det i dag, men helt unikt i sitt slag. Lyssna på en av deras stora hits " This town ain´t big enough for the both of us ". Att det blev en stor hit, även fast vi snackar 70-tal, går mig förbi. Men man måste ta av hatten för bröderna, finns inget band som låter på detta vis. Lyssna själva..
http://open.spotify.com/user/dr.soda/playlist/486wNMoDxyi93ow4bGtSXF

Inga kommentarer: