fredag 14 augusti 2009

Om Lars Roos vore en pårökt holländare ánno 1970

Skulle han säkerligen låtit som Ekseption. Gruppen som hade stora hits med låtar som Beethovens 5:a & Beppes godnattstund ( Air av Bach ) . De var mega i Svedala på den tiden, gjorde flera turnéer omkring 1970. Har för mig att de tom spelat i Borlänge Folkets Park ? Kanske Zigne kan bekräfta detta ?

People like to hear human voices attached to instruments sa den gode Zappa. Och visst är det så. När man spelar upp nån egenhändigt komponerad instrumentallåt för någon i bekantskapskretsen, som inte är musiker, så dröjer det inte länge förrän de säger...
- När kommer sången då ? Är det ingen sång !? Tänk er scenariot att ni bjuder med bästa polaren på en kväll med Händel, Bach & Vivaldi på konserthuset i Stockholmo. Fem min in i konserten börjar bästa vännen skruva på sig i sätet, blicken spejjar efter en möjlig vokalissa eller vokalist i kulisserna. Inte ens sketen kör kanske. Sen hör du en tyst väsning i örat....När kommer sången då ?? Blir det ingen sång ?? Nej det bidde inte det se du. Och det blir det inte heller i detta klipp med Ekseption i en bearbetning av ett Bach örhänge. Fast på det glada 70-talet var det ingen som opponerade sig. Och vem behöver sång när orgeln låter så vackert...
http://www.youtube.com/watch?v=OqWEnS7aAWw

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo det är rätt. Borlänge Folkets Park.Jag var faktiskt där men kommer inte ihåg året. Har vinylen kvar.

/Z

Dr.Soda sa...

Kult ! Du har sett Ekseption live. Nu blir man lite avundsjuk. Jag får trösta mig med min dvd...

bloggare påicedaniel.se sa...

Såkan det va !