torsdag 4 december 2008

Julmusik för mig, kanske för dig ?

Abba har blivit en tradition för doktorn när julen nalkas, kanske traditionen beror på associationen med Abbas sillkonserver. Hade Benny totat ihop en snapsvisa hade högtiden varit fulländad ! Sill, snaps, musik & Anni-Frid i samma paket ! Ohh..Anni-Frid när skall hon lämna alptopparna och Baron von Munchausen och boka tid på min klinik. En av de vackraste kvinnorna som gått i ett par högklackade skor. Tillsammans med den stämma hon bestitter skulle hon kunna få mig att hoppa i Niagara-fallet utan flytväst. Lille Fridolf skulle framstå som en Machiavelli typ jämfört med Soda då. Man blir lätt lite kärlekskrank till jul kanske därför Abba-vinylerna brukar dammas av då. Plattorna Arrival & The Album är geniala ! Melodierna & arrangemangen är oöverträffade än i dag när det gäller populärmusik. Som tur var tipsade Zigne om Halvars utdelning av Spotify. Så nu kan jag göra min egen Best of med Abborna. Men vi måste ha ett litet smakprov. Denna godbit har jag missat, tror den är från Voulez Vous ? Rena James Bond refrängen som Benny smakfullt uttnyttjar med en synkop som gör det hela ännu mer dramatiskt. Ett stycke svensk musikhistoria !http://www.youtube.com/watch?v=5z2owNbTjk0&feature=related

4 kommentarer:

Mia.J sa...

Abbas sill det är inte dumt det. Jag är en silltok.
Min egna inlagda är också delikat.
ABBAs musik är stor, men jag har aldrig varit ägare av någon skiva. Jag hamnade i hårdrocken jag...
"Mamma Mia"

Ps Jag fick göra om profilen, mindes inte lösenordet...memory...

Dr.Soda sa...

Trevligt att du fixade om profilen. Mmmm det vattnas i gomseglet. Hemlagad inlagd sill det är mumma det. Min mor gjorde en klassisk miss när det gäller hemlagad inlagd sill. Hon hade av misstag använt 40 % ättika, skall väl vara omkring 12 % ?? Jag provsmakade och skrek rätt ut...Blää . Dumma som vi var slängde vi bort all sill i slasken. Antagligen så hade det räckt att ha blandat ut med lite vatten.

Hårdrock det är grejer det ! Jag är ju uppväxt med Purple, Zeppelin osv. Men jag gillar alla genres, förutom opera, dansband & rap. Nej dags för en stinkpinne på balkongen. Rock on !

Z sa...

Skärpning här nu.
Jussi Björling för guds skull.
Nessun Dorma, Mattinata,
Pärlfiskarduetten med Jussi B& Robert Merrill ojojoj. Det går kalla Islingbypöjkar efter ryggraden.

Dr.Soda sa...

Hi..hi...Z på krigsstigen ! Jag får erkänna mig besegrad. Jag skall genast gå in på dina spotifylänkar med Jussi & Pavarotti..hi..hi..Jag måste ha missat dem bland all Le Marc.För övrigt finns det en bra version på Nessun Dorma. Ian Gillan står för den lyssningsbara delen. Rock on !